Mercedes-Benz kertoo tiedotteessaan uudistuneen Sprinterin olevan entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi kaikkiin käyttötarkoituksiin. Sprinteriä on saatavana kokonaispainoltaan 3000:n, 3500:n, 4000:n ja 5500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti, pikkubussi-, kevytkuorma-auto ja retkeilyautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3250, 3259, 3655, 3924 ja 4325 mm). Kaikkiaan Sprinter-vaihtoehtoja on saatavana yli 1700.

Sprinter-alustalle voidaan jatkossakin räätälöidä esimerkiksi 20-paikkainen linja-auto, täysin varusteltu ambulanssi tai huippusuorituskykyinen pelastusajoneuvo.

Parantunut kuljettajan työympäristö

Kolmannen sukupolven Sprinterin kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä auton parannettu ilmastointijärjestelmä.

Turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin. Sivutuuliavustin on vakiovarusteena.

Uutena varusteena Sprinterissä ovat Wet Wiper –tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näkyy auton taustapeilissä.

Uusi etähallinta

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi ratkaisu, Mercedes Pro connect.

Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin.

Mercedes Pro connectin tehdasasenteiset järjestelmät mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Yksi järjestelmistä on kuljettajan digitaalinen ajopäiväkirja.

Sprinterissä hyödynnetään myös täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta  Mercedes Pro connect -palvelujen toiminnoille. Järjestelmä toimii kosketusnäytön ja ohjauspyörän monitoiminäppäinten avulla.

Lisäksi Sprinter tarjoaa usb-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä wifi-yhteydet, joten kuljettaja ja matkustajat voivat koko matkan ajan käyttää tarvitsemiaan digitaalisia palveluja.

Kaksi dieselvaihtoehtoa

Sprinterin voimanlähteeksi on tarjolla kaksi turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1- litrainen tai 3-litrainen V6-moottori.

Pienempiä dieselvoimanlähteitä on  84–130 kilowatin teholuokissa. Keskikulutus vaihtelee auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,9–9,7 litran välillä/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 181–253 grammaa/kilometri. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan.

V6-moottorin teho on 140 kilowattia.

Nyt myös etuvetoinen

Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen Sprinter. Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa.

Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-vaihteinen automaattivaihteisto momentinmuuntimella sekä uusi 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Kaikkiin taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaattivaihteisto varustettuna Drive Select -käsivalintatoiminnolla.

Kuva: Veho