Toukokuun 2. päivänä Yle uutisoi Whim-palvelun saaneen kuukausittain tuhansia uusia käyttäjiä. Whim-sovelluksella pystyy maksamaan kaupunkipyörän ja muun julkisen liikenteen pääkaupunkiseudulla. Lisäksi sovelluksen avulla voi tilata taksin tai vuokrata auton.

Whim tarjoaa tällä hetkellä kuukausikortin halvemmalla Helsingin sisäiseen julkiseen liikenteeseen kuin joukkoliikenteestä vastaava HSL.  Whim palvelu tarjoaa myös tavallista halvempia taksimatkoja.

Mikä on Whim?

Whim on Maas Global -yrityksen luoma nettisovellus, jonka tarkoitus on helpottaa arjen liikkumista ilman omaa autoa. Sovelluksen avulla julkinen kaupunkiliikenne, kaupunkipyörät, taksit sekä auton vuokraus löytyvät samasta sovelluksesta samalta nettisivulta.

Miten se toimii?

Whim kerää eri palvelimista olemassa olevaa dataa esimerkiksi joukkoliikenteestä, kaupunkipyöristä ja taksiliikenteestä ja tuo kaiken tiedon kuluttajalle yhdessä paketissa. Whimin kautta voi vuokrata myös auton.

Missä Whim toimii?

Tällä hetkellä Whim toimii Suomessa vain pääkaupunkiseudulla, mutta laajennusta muualle Suomeen suunnitellaan.

Miten Whim voi olla halvempi kuin tavallinen HSL:n kuukausikortti?

Tällä hetkellä Whim urban -palvelu (49e) on halvempi kuin Helsingin sisäinen HSL:n kuukausikortti (54,70e).

MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietasen mukaan he maksavat HSL:lle kuitenkin täyden hinnan lipuista.

Yhtiö tekee tappiota, mutta Whimille on Hietasen mukaan tällä hetkellä tärkeintä saada paljon käyttäjäkokemusta palvelusta. Hinta on sisäänheittotuote, jolla halutaan hyvittää palvelun mahdolliset alkukangertelut.

Hietasen mukaan hintoja tultaneen tarkistamaan siinä vaiheessa, kun yhtiö saa Whimistä tarpeeksi käyttäjäkokemuksia.

– Teemme jotain aivan uutta. Tämä ei voi olla heti tuottavaa. Tarkoitus on, että jokapäiväinen liikkuminen helpottuisi, Sampo Hietanen sanoo.

 – On paljon ihmisiä, joille oma auto ei ole enää unelma. Tällainen tulee muuttamaan markkinoita, mutta se muuttaa myös kaupunkeja, Hietanen uskoo.

Toisaalta whiminkalstaisten sovellusten epäillään myös lisäävän autoilua, kun auton vuokraaminen tai taksin käyttö tehdään vaivattomaksi.

– Jos pystyy olemaan liikkumisen operaattori, niin potentiaalia ainakin on, Hietanen sanoo.

Asiantuntijoina YLE.n uutisoimaa juttua varten on käytetty myös liikenne- ja viestintäministeriön markkinointiyksikön johtajaa Laura Eiroa sekä Liikenneviraston Liikkumisen palvelut ja älyliikenne – yksikön päällikköä AstaTuomista.

 

Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksyt evästeiden käytön käyttämällä sivustoamme. Lisätietoja.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close