Paikallislehti Imatralainen uutisoi 25. huhtikuuta paikallisbussien matkustajamäärän Imatralla kasvaneen edellisvuoteen verrattuna 15,4 prosenttia. Kaupungininsinööri Päivi Pekkasen mukaan kasvu on tulosta lisäpanostuksista.

Kasvua haetaan myös tälle vuodelle. Jopa vuoden 2020 tavoitteen, 310 000 bussimatkaa, toteutuminen voi olla ajankohtaista jo tänä vuonna. Tavoite on tällä hetkellä reilun 14 000 matkan päässä.

– Kesällä 2016 tehty reitti- ja aikataulu-uudistus oli tarpeellinen, ja tämän tuloksen perusteella toimivaksi todettu, Pekkanen iloitsee.

Myös lippujen hintoja laskettiin kesällä 2016. Aikuisten kertalipuissa hinta aleni 60 sentillä tasan 3 euroon ja lasten kertalipuissa 30 sentillä 1,50 euroon. Vuonna 2017 nuorten kuukausilippu halpeni 7 eurolla ja kesällä matkustettiin 2 euron kesälipuilla.

– Näiden seikkojen lisäksi asenneilmapiiri joukkoliikennettä kohtaan on muuttunut positiivisempaan suuntaan, mikä vaikuttaa matkustajamääriin.

Pekkasen mukaan joukkoliikenteen pitkäjänteistä kehittämistä jatketaan edelleen.  Kaupunkikehityslautakunta on myös linjannut, että joukkoliikennettä tulee tarkastella uusien koulukeskusten sijaintien mukaan täysin uudelta pohjalta.

Paikallisliikenteen kustannukset kaupungille olivat hieman yli miljoona euroa viime vuonna. Pekkanen luonnehtii summaa suureksi Imatran kokoiselle kaupungille.

– Meillä on oikeasti hyvä joukkoliikenne, ja siihen panostetaan rahallisesti enemmän kuin joissain saman kokoluokan kunnissa. Jotta kulut saadaan pidettyä kurissa, joudutaan lisävuorokyselyille kuitenkin yleensä sanomaan ei, Pekkanen toteaa.

Kuva: Tuija Horttanainen, Imatralainen

 

Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksyt evästeiden käytön käyttämällä sivustoamme. Lisätietoja.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close