Kun Liikenneturva kysyi suomalaisilta, mitä asioita he pitivät tärkeimpänä liikenteessä, erottuivat kärjestä turvallisuus, sujuva eteneminen sekä toisten huomioon ottaminen.  Vuorovaikutus on keskiössä myös Liikenneturvan uudessa kampanjassa Näe ihminen liikenteessä.  Kampanja pyörii parhaillaan televisiossa, elokuvateattereissa ja some-kanavilla.

– Kampanjaelokuva rakentuu liikennetilanteesta, joka kehittyy kohti konfliktia. Päähenkilöt reagoivat tilanteessa kuten kuka tahansa meistä voisi: tunteella, kiihtyen ja vain omaa toimintaansa ymmärtäen. Mutta mitä tapahtuukaan, kun tilanteen eskaloituessa herää oivallus siitä, että toinenkin osapuoli on vain ihminen? Tämän oivalluksen haluaisimme jokaisen vievän mukanaan myös liikenteeseen, Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen kuvailee kampanjan taustaa.

Liikenteessä vuorovaikutusta tarvitaan kaikissa tilanteissa, joissa ihminen kohtaa ihmisen. On alla sitten auto, jalat, kaksipyöräinen tai raskaampi ajoneuvo. Kohtaamisissa voidaan ratkaista reitti tai keskinäinen kulkujärjestys, pyydetään tai annetaan tilaa, kiitetään, pahoitellaan omaa virhettä tai reagoidaan toisen virheeseen.

Perusta liikenteessä tapahtuvalle vuorovaikutukselle on sääntöjen mukaisessa ja ennakoitavassa liikkumisessa. Samalla tavalla kuin muuten arjessa, korostuu liikenteessäkin toisten huomiointi.

– Päivittäin liikenteessä kohdataan toisia liikkujia, joista emme voi tietää mitään. Teemme kuitenkin heistä tulkintoja nopeasti ohi menevissä lyhyissä tilanteissa, joissa on mahdollisuuksia väärintulkinnoille. Toisten huomioon ottaminen on tahdosta kiinni ja toteutus sarja pieniä tekoja, kuten vilkun käyttöä, tien antamista tarvittaessa ja sopivia tilannenopeuksia, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.

Liikennekulttuuri on päivittäisten tekojen ja vuorovaikutuksen tulosta, joka muuttuu jatkuvasti. Muuttamalla vuorovaikutustilanteita, muutetaan myös kulttuuria.

– Kun vuorovaikutus on luonteeltaan neutraalia tai myönteistä, sen voi olettaa vähentävän tilanteesta mahdollisesti heräävän kiukun määrää. Kiukun minimointi taas vähentää riskikäyttäytymistä tai pikaistuksissa tehtäviä turvattomia päätöksiä: kaahausta, tarpeettomia ohituksia, perässä roikkumista, Kaistinen summaa.

Liikenne muodostuu ihmisistä

Kun aggressiivinen tai piittaamaton käyttäytyminen vähenee, myös liikenteen ilmapiiri paranee. Todellisen turvallisuuden lisäksi myös koetulla turvallisuudella on merkitystä, sillä se vaikuttaa liikkumisvalintoihimme ja -tapoihimme.

– Vaikka liikennekulttuurin muutos tehdään yhdessä, tekeminen alkaa itsestä. Kampanja haastaakin jokaisen miettimään omaa toimintaansa liikenteessä – ja kenties tekemään jotain toisin, sanoo Pasi Anteroinen.

https://www.liikenneturva.fi/fi/kampanja/naeihminen

Kuvassa Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja Kalle Jokinen ja toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen kertovat, miksi Näe ihminen liikenteessä -kampanja on käynnistetty.

Katso kampanjaelokuva:

 

Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksyt evästeiden käytön käyttämällä sivustoamme. Lisätietoja.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close