Liikenne-ja viestintäministeriön 27. kesäkuuta julkaistun tiedottaan mukaan Euroopan komissio ehdottaa hiilidioksidin päästörajojen asettamista uusille raskaan kaluston hyötyajoneuvoille. Raskaalle kalustolle ei ole aikaisemmin asetettu raja-arvoja EU-tasolla.

Päästörajat asetettaisiin niin, että niiden laskemisen perustana olisi vuoden 2019 taso. Vuonna 2025 uusien raskaan kaluston ajoneuvojen päästöjen pitäisi olla 15 prosenttia pienemmät. Vuonna 2030 päästöjen pitäisi olla 30 prosenttia pienemmät.

Ilman rajoitusten asettamista raskaan kaluston päästöjen on arvioitu kasvavan EU:n tasolla noin yhdeksän prosenttia vuosien 2020 – 2030 aikana.

Mitä seuraavaksi?

Raskaan kaluston päästörajoitusten käsittely jatkuu Euroopan unionin ministerineuvoston ympäristötyöryhmässä. Työryhmässä jäsenvaltioita edustavat EU-edustustoissa työskentelevät tai jäsenvaltioista lähetetyt virkamiehet. Työryhmissä asiat valmistellaan neuvoston päätettäväksi.

 

Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksyt evästeiden käytön käyttämällä sivustoamme. Lisätietoja.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close