Pohjolan Liikenne aloittaa VDL:n ja HSL:n kanssa kaupunkisähköbussin testikäytön.

Kolmen viikon testijakson aikana VDL:n Citea SLF-120 Electric sähköbussi kuljettaa asiakkaita normaalissa liikenteessä Pohjolan Liikenteen operoimalla HSL-linjalla 51 Hakaniemen ja Malminkartanon välillä.

VDL:n sähköbussi on vasta toinen HSL:n alueella käyttöönotettu pikaladattava täyssähköbussimalli. Testijakson tavoitteena on selvittää Helsinkiin jo rakennettujen sähköbussien pikalatauspisteiden toimivuutta eri valmistajien bussien lataamisessa.

– Sähköbusseilla tulee olemaan merkittävä rooli kaupunkien joukkoliikenteessä. Sitä silmällä pitäen olemme rakentaneet keväällä 2017 avatulle Pohjolan Liikenteen Pasilan varikolle valmiudet sähköbussien käyttöönottoa ajatellen, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo.

Sähköbussien laajemman käyttöönoton hidasteena ovat olleet akkujen lataamiseen liittyvät haasteet. Akkuja on ladattava usein, koska niiden ajokapasiteetti on rajallinen. Ongelmaa on ratkaistu rakentamalla tiettyjen sähköbussilla liikennöitävien linjojen päätepysäkeille pikalatauspisteitä nopeaa latausta varten.

HSL:n tavoite on rakentaa latauspisteitä, joita eri valmistajien sähköbussit voivat käyttää. Tämä on harvinaista Euroopassa, jossa on tavallista, että bussien valmistaja vastaa myös latausinfrastruktuurista.

– Kun samaa latauspistettä voivat hyödyntää useat liikennöitsijät, on se rakennetun infran tehokasta käyttöä ja toimivien kilpailu- sekä kalustomarkkinoiden kannalta olennaisen tärkeää, hankejohtaja Reijo Mäkinen HSL:stä toteaa.

VDL:n näkökulmasta sähköbussit eivät ole tulevaisuuden juttu, vaan jo tätä päivää.

– Alankomaissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa eri valmistajien sähköbusseja liikennöi jo satoja. Myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sähköbussit ovat yleistymässä, ja viime aikoina onkin tilattu kymmeniä autoja useisiin eri kaupunkeihin,kertoo VDL Bus & Coach Finlandin toimitusjohtaja Henrik Mikkola.

Testikäytössä oleva Citea SLF-120 Electric on 12-metrinen, leveydeltään 2550 mm, korkeudeltaan 3450 mm ja kokonaismassaltaan 18 750 kg. Kapasiteettia bussissa on 70 matkustajalle.

Voimalinjana on Siemens 1 DB2016, 153 kW, 2500 Nm, 650 V.

Akkupaketti HPMC, 127 kWh, nestejäähdytys.

Pikalataus, Schunk pantograph etuakselin kohdalla katolla, 300 kW

Hidaslataus, Combo 2-liitin vasemmalla takana, 60 kW

Verkkosivustollamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksyt evästeiden käytön käyttämällä sivustoamme. Lisätietoja.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close